onsdag 2 mars 2016

Mental ergonomi

Mental ergonomi är ett helt nytt uttryck för mig, men väldigt intressant. Det är även namnet på en bok som precis har kommit ut.

"Nu är den här! Boken om Mental Ergonomi och vårt arbetsminne. En bok som vill vill bidra med kunskap om hur våra hjärnor påverkar oss i vardagen. Och hur vi kan påverka våra hjärnor så att får ihop prestation med välmående."

Väldigt spännande område tycker jag.

Författaren uttrycker det såhär.

"Jag förstår med hjälp av forskningen att jag genom min träning har skapat mer resurser i mina frontala lober, minskat aktiviteten i mitt limbiska system och därmed gett mig möjlighet att ta kommandot över min hjärnas förprogrammering och agera mindre automatiskt och mer medvetet."

Enkelt uttryckt, men svårt att genomföra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar