onsdag 2 mars 2016

Alla dessa val

Jag hittade en bra text från sajten Lifevision.se som jag tycker sammanfattar så mycket om det moderna livet idag. Jag upplevde senast för några dagar sedan detta när jag försökte välja vilket hotell jag skulle boka inför min resa till Malaga.

"Det är ett evigt väljande här i livet. Vilka kläder ska man ha på sig? Vilken skola är bäst? Vad ska jag jobba med? Vad ska man äta? Vilken film? Vilken är den tillförlitligaste informationen på internet? Ska jag fråga chans? Skaffa barn? Var ska vi bo? Åka på semester? Räcka upp handen och fråga eller sitta tyst?

Puh! Bara att ta sig igenom några få av alla de frågor som susar genom huvudet på oss alla kan göra vem som helst lite spak. Lösningen kan ju verka vara att vi nu kan prisjämföra, bakgrundskolla och faktachecka med ett par tangenttryckningar. Men sanningen är att dessa moderna världens bekvämligheter snarare gör det lätt att hamna som en åsna mellan, inte bara två, utan tusentals hötappar."


Visst är det sjukt hur mycket tid och energi vi lägger ner på att göra val. Speciellt när det är val som på inget sätt är livsavgörande!

Det handlar ju på något sätt om att försöka få till ett perfekt liv i alla avseenden. Såhär avslutar Anders Haglund.

Minst av allt behöver du ha ett perfekt liv för att kunna njuta av det. För njutning och tillfredsställelse kommer inte av ett perfekt liv. De kommer inifrån dig. Allt som står mellan dig och den känslan är det kritiska tänkande du trott dig behöva för att komma dit. Att inse det hjälper dig att släppa det analytiska taget om det tankeflöde som vi alla blivit uppfostrade att annars ta på största möjliga allvar.

Så himla bra skrivet. Ska försöka ha med mig det framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar